Nyomtat Elküld Olvasási nézet

Hittan oktatás az iskolákban

Református hitoktatás az önkormányzati iskolákban

 

Gyakori kérdések:

  • Kik jöhetnek, kiket várunk a református hittanórára?

A hittanórákra feltételek nélkül várunk mindenkit, termesztésen a reformátusként megkereszteltekre különösen is számítunk.

  • Mit jelent a szabadon választható hitoktatás?

A szülők választaniuk kell az iskolai hitoktatás vagy az etika oktatás között. Általában a két órát az iskolákban párhuzamosan szervezik, tehát évfolyamonként/osztályonként egyszerre vannak a hittan és az etika órák. A hittanórákat a felekezetek (területünkön leggyakrabban római katolikus, református és evangélikus) által delegált hitoktatók tarják meg. A hittanórák indításánál nincs létszámkorlát, kis csoportért, vagy akár egyetlen tanulóért is szívesen elmegyünk az iskolákba. Előfordulhat, hogy nem minden iskolában van minden protestáns felekezet szerinti hittanóra, de a református hittanra szívesen látjuk más protestáns felkezetekhez tartozó szülők gyermekeit is. A tanításban levő különbségeket tiszteletben tartva tanítjuk számukra is a Szentírás történeteit és üzenetét.

  • Hogyan irathatjuk be gyermekinket az iskolai hittanórákra?

Az első osztályt kezdők a beiratkozáskor döntenek arról, hogy hittant, vagy etikát fog tanulni a gyermekük. Válasszák bátran a hittan oktatást, minden területünkön található iskolában biztosítjuk a hitoktatást!
A már iskolába járóknak írásban kell jelezniük az iskolavezetés számára, hogy a következő tanévtől gyermekük református hittanra fog járni. A változtatás szeptembertől lép életbe.

  • Mit történek a református hittanórán?

Bibliai történeteket ismerünk meg a tanulók korának megfelelő módszerrel A kisebbekkel játékosan, elénekelve, eljátszva, lerajzolva a történeteket; míg a nagyobbakkal együtt gondolkodva és a történelmi, irodalmi, földrajzi ismereteikhez kapcsolódva. Megtanuljuk a kultúránk ünnepeinek eredetét és értelmezését. Közben bemutatjuk az egyház életét is, református sajátosságainkat a keresztyénségen belül, az istentiszteletek és ünnepek rendjét, valamint egyházunk társadalmi szolgálatait is.

  • A hittanra járók kimaradnak az etika oktatásból?

A tantárgy eredeti neve hit-és erkölcstan; ami jelzi, hogy az etikai témákat sokféle bibliai történetekkel tudjuk illusztrálni. A Biblia valóságos emberi élethelyzeteket mutat be, a személyes életben, párkapcsolatokban, családban és társadalomban. A Biblia szereplői nem mesebeli lények, hanem olyan emberek, akiknek sokszor válságos helyzetekben kell jó döntést hozni, vagy épen a rossz döntés után újra tervezni az életüket. És természetesen mindezt egyszerre az Istennel kapcsolatban élve teszik.

  • Segíti-e a hittanóra, hogy a gyermekek növekedjenek a hitben is?

Hitet senkinek nem tudunk adni, a hitre nem lehet oktani, de a tananyagot a hitoktatók Jézus Krisztus követőiként, hitünkről is bizonyságot téve szeretnénk átadni. Bízunk benne, hogy Isten Szentlelke az elhangzottak és megismertek alapján megadja a hitben való növekedést.

  • Milyen egyéb lehetőségek vannak a gyülekezetben a családok és gyermekek számára?

Gyülekezetünkben minden vasárnap az istentisztelettel párhuzamosan tartunk foglalkozást a gyermekek számára, évente többször kreatív délutánra hívjuk őket, hittanos tábort, ifjúsági hetet és családi tábort is szervezünk minden évben.

  • Hogyan történik a konfirmációs felkészülés?

Református egyházunkban a konfirmációs felkészítés, legkorábban a hetedik osztálytól kezdve, a gyülekezetekben történik. Az iskolai hitoktatás tananyaga jó alapozást jelent a konfirmáció összegző, összefüggésekre rámutató módszeréhez. A konfirmációról itt olvashatnak részletesen, illetve a honlapon található tájékoztatónál.

Református hittan tájékoztató

2013. szeptember 1-től az első és ötödik osztályokban bevezetésre került  az órarend szerinti védett időben a felekezeti hitoktatás, illetve ennek alternatívájaként az etika oktatása. Felmenő rendszerben, 4 év alatt az általános iskola minden évfolyamában működik a hit- és erkölcstan, vagy erkölcstan (etika) oktatás. 
A református hitoktatást az egyházközség által megbízott, erre képesített hitoktató végzi, amihez a helyet az iskola biztosítja. Az iskola gondoskodik azokról a tankönyvekről és munkafüzetekről is, amelyek a Református Pedagógia Intézet ajánlása alapján a hivatalos tankönyvlistára felkerültek.
A református hitoktatás magában foglalja az etika oktatását is, tehát a hittant választó tanuló sem marad le semmiről, amit az etikán megtanítanak. A református hitoktatás abban is különbözik a „világi” etika oktatástól, hogy világnézetileg felvállaltan elkötelezett a bibliai keresztyén értékek mellett. Így nem a változó divathoz igazítva közvetíti az alapvető értékeket, hanem a Tízparancsolat alapján álló, kipróbált igazságokat képviseli. Figyelembe veszi az ember környezetének változását, - de azzal is tisztában van, hogy az alapvető lelki szükségletek ma is ugyanazok, mint bármikor az emberiség történetében.
A református hitoktatás tanterve, és általában a hitoktatásról szóló ismeretek elérhetők a következő honlapon: http://www.reformatus.hu/hittan/
Nem véletlen, hogy a honlap a „Biblia, műveltség, élmény” jelmondattal kezdi az ismertetést. Hitoktatásunk alapvetően bibliaismeretet ad át akkor is, amikor az etikai és emberi helyzeteket szemléltéi a szentírás történeteivel. Az ünnepek, az alapvető bibliai történetek ismerete része az európai műveltségnek. Sok zenei, képzőművészeti és irodalmi alkotás megértéséhez elengedhetetlen a hitoktatás során megszerzett ismeret. Az örök kijelentéshez modern, a gyermekek korához, adottságaihoz igazodó, párbeszédre alapozott pedagógia járul, hogy a hittanóra igazi élmény lehessen. Az iskolai hitoktatásban résztvevők és szüleik számára is nyitottak alkalmaink, családi és gyermekrendezvényeink, táboraink.

A hitoktatást végzik:
Bozsóki Zoltán Sándorné hitoktató
Kiss Katalin hitoktató
Battyányiné Somogyi Angela beosztott lelkész
Battyányi Géza lelkipásztor

A következő iskolákban végzi gyülekezetünk a hitoktatást:

Aquincum Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
1031 Budapest, Arató Emil tér 1.

Dr. Béres József Általános Iskola
1031 Budapest, Keve u. 41.

Dr. Béres József Általános Iskola tagiskolája:
Keve - Kiserdei Általános Iskola
Budapest - 1039 Királyok útja 178/e.

Csillagház Általános Iskola
1038 Budapest, Ráby Mátyás u. 16.

Csillaghegyi Általános Iskola
1038 Budapest, Dózsa György u. 42.

Fodros Általános Iskola
1039 Budapest, Fodros u. 38-40.

 

Szeretettel várjuk a gyermekeket a hittanórákon!

 

hittan.info

 

Copyright © 2008 Parókia Portál, Minden jog fentartva.

Impresszum / Média Ajánlat / Kapcsolat / Hírlevél

Látogatók ma: 109, összesen: 1022872

  • 2024. november 19., kedd

    A rendszerváltás után nem csupán az egyházi közoktatás indult el, de az 1945 utáni magyar történelem újraértékelése is, míg végül a rendszerváltás is ...
  • 2024. november 18., hétfő

    Semmi nem fekete és fehér – vallja Erdős Eszter. A ráckeresztúri Drogterápiás Otthon vezetője negyven év szolgálat után adta át a stafétát. De most ne...
  • 2024. november 17., vasárnap

    Sportmissszió a világ másik felén, egy magyar református lelkipásztor szemével.
  • 2024. november 14., csütörtök

    Az MI kapcsán felmerülő minden emberi törtetésre, bizonytalanságra és félelemre az az evangélium válasza, hogy Jézus Krisztus valódi szeretettel és me...
  • 2024. november 14., csütörtök

    „Felháborítóan, velőt rázóan, elfogadhatatlan módon igazságtalan a kegyelem.”
  • 2024. november 14., csütörtök

    Iskolamentés, lélekmentés, életmentés. Így lehetne összefoglalni a Pécsi Református Kollégium Drávafoki Csikesz Sándor Általános Iskolájának elmúlt ti...
  • 2024. november 12., kedd

    125 éves a Csepel-Központi Református Egyházközség
  • 2024. november 11., hétfő

    A Budapest-Rákoskerti Missziói Egyházközség még alig egyéves, de már gyarapodásnak indult, a Makovecz-templom falai pedig megteltek élettel. Antal Mar...
  • 2024. november 10., vasárnap

    Békési Sándor recenziója az éppen ma száz esztendeje született Vályi Nagy Ervin Az egyház dialogikus lényege című, nemrégiben megjelent doktori érteke...
  • 2024. november 07., csütörtök

    Hogyan válhat a munka egy multinál is istentiszteleti formává?